Om een functionele website te creëren voor bijvoorbeeld een sportclub is het een slim idee om op reeds bestaande sport websites te kijken. Hoe pakken anderen zoiets aan? Het is uiteraard niet de bedoeling dat we een bestaande sport website na gaan bootsen, want dat zou in geen geval origineel zijn. Bovendien mogen we geen inbreuk plegen op de copyrights van anderen. Het idee om andere sport websites te bekijken alvorens een eigen sportsite te creëren is eigenlijk meer bedoeld om een (figuurlijke) kapstok op te kunnen stellen: het verzamelen van een aantal basisprincipes waarop we onze eigen originele ideeën los kunnen laten. Met andere woorden, de ‘jassen’ die we aan zo’n kapstok hangen dienen geheel en al ons eigen ontwerp te zijn!

Kruip in de huid van

Allereerst: zoek naar de doelgroep voor een sportsite, want de website die we van plan zijn te creëren moet perfect afgestemd zijn op de doelgroep die we voor ogen hebben. Dat betekent dat we als het ware in de huid moeten kruipen van het beoogde publiek. Onze sport website dient de (nieuws)berichten én het fraaie decor te kunnen bieden waarnaar ‘onze’ doelgroep op zoek is. Het gaat er dus om dat de behoeftes van de potentiële bezoekers bevredigd worden, opdat ze regelmatig terug zullen keren naar onze website.

Ter illustratie

Stel, we willen een website ontwerpen voor een ijshockeyclub. Laten we dan een kijkje nemen op de website van bijvoorbeeld de Yeti’s uit Breda of de Red Eagles uit Den Bosch. Vervolgens moeten we proberen de beginselen waarop deze sportsites gefundeerd zijn eruit te halen, zodat we deze basisprincipes eventueel kunnen gebruiken als grondslag voor onze eigen website. Zo kunnen we zien dat het publiek graag geïnformeerd wordt over de bestaande teams, de trainingen, de wedstrijden en andere evenementen, de uitslagen van die wedstrijden, de ijshockeyschool enzovoorts. Dergelijke berichten dienen uiteraard vergezeld te zijn van een onweerstaanbaar decor!