Iedereen die wel eens wat gedaan heeft met online designs zal kunnen beamen dat deze absoluut niet onderschat mogen worden. Het belang van een goed design is groot en dit is niet zomaar. Je wilt immers dat bezoekers van je web pagina zolang mogelijk rond blijven hangen. Iemand die een pagina bezoekt waar diegene veel te weten komt en leert zal hier graag nog eens terug keren om nog meer te kunnen leren. Door de juiste informatie op de juiste plaats te zetten valt de puzzel dan al gauw in elkaar. Lees hieronder meer over de punten waar je rekening mee moet houden bij het maken van een geslaagd web design voor een website over sport.

Speerpunten voor een goed design

Kleuren

Het is essentieel te noemen, het gebruik van de kleuren op een website. Je wilt immers dat deze aansluiten bij het onderwerp zodat iedereen onbewust je website gelijk met het onderwerp zal associƫren zonder ook maar een letter gelezen te hebben. Kijk daarom goed naar welke kleuren je wilt gebruiken en gebruik er niet teveel, dit geeft namelijk al snel een rommelig uiterlijk. Schrijf je bijvoorbeeld over een sport vereniging met twee of drie kleuren in het logo, houd het dan vooral bij deze kleuren. Afhankelijk van het exacte onderwerp kun je kiezen hoe fel je bepaalde kleuren wilt hebben.

De juiste indeling

Dit onderdeel valt niet te onderschatten. Iedere website bezoeker wilt zo snel mogelijk alle benodigde informatie kunnen vinden en wanneer dit niet lukt zal die al gauw tot irritatie kunnen leiden. Als gevolg hiervan loop je het risico dat iemand niet snel nog eens terugkomt naar je website. Zorg er daarom voor dat een site logisch is ingedeeld. Op deze manier moet iedereen snel kunnen vinden wat hij of zij zoekt zonder daarvoor al teveel omwegen te maken of dingen te lezen en zien die men niet wil. Door dit goed te verzorgen houd je de aandacht van mensen dus veel sneller en langer vast.

Letters

Welk lettertype je kiest hangt net als bij het kiezen van de kleuren van een aantal dingen af. Zo is het de vraag wat je met een lettertype uit wilt stralen. Verkoop je bijvoorbeeld iets wat zekerheid en betrouwbaarheid wilt uitstralen? Dan kan het raadzaam zijn om een niet al te schreeuwend en wat rustiger lettertype uit te kiezen. Indien je eerder gaat voor iets wat juist wel uit het oog moet springen en eigenlijk niet gek genoeg kan, dan wil je soms liever voor wat meer variatie zorgen. De sleutel is simpelweg om deze dingen zo goed mogelijk aan te sluiten op het publiek wat je ermee wilt bereiken.

Plaatjes

De afbeeldingen die je laat zien zijn belangrijk. Vaak springen deze toch het eerst in het oog. Daarom wil je dat je afbeeldingen duidelijk zijn. Ze moeten goed zichtbaar zijn maar niet andere dingen zoals de tekst waar het daadwerkelijk om gaat belemmeren. Gebeurd dit wel dan loop je het risico dat mensen de aandacht op de verkeerde onderwerpen gaan focussen wat natuurlijk niet de bedoeling moet zijn. Teveel en te grote afbeeldingen zullen de website eerder langzaam maken, dus dit wil je het liefst voorkomen. Zorg voor een goede balans waarbij je kunt laten zien wat je wilt zien zonder dat het belangrijkere zaken in de weg kan staan.